PrestaShop to jeden z najpopularniejszych platform dla e-commerce, z którego korzysta już ponad 300 tys. firm z całego świata. Ma to związek z intuicyjnym panelem administracyjnym, łatwością prowadzenia sklepu internetowego na tym oprogramowaniu, a także z tym, jakie są dostępne modyfikacje. PrestaShop dzięki temu umożliwia dopasowanie witryny do Twoich potrzeb, dlatego sprawdź, jakie możliwości i ograniczenia dają Ci dostępne funkcjonalności.
- Sebastian Kardyś
- CEO, Digital Marketing Konsultant Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.
- 22 listopada, 2021
CEO, Digital Marketing Konsultant
Od blisko 10 lat pomagam firmom w rozwoju, z wykorzystaniem możliwości, jakie daje internet. Jestem założycielem trzech marek działających na polskim rynku, a w trakcie swojej kariery miałem okazję pracować i doradzać takim markom jak: Big Activ, Schneider Electric, Alstom, Librus, Politechnika Śląska, TSR Poland, Axell Group, Gerlach, Uber czy Almatur i jeszcze wiele innych :). Aktualnie mocno zaangażowany w nowy start up z europejskimi aspiracjami.
- 22 listopada, 2021
Spis Treści
|Dlaczego warto instalować modyfikacje do sklepu online?
Oryginalny wygląd sklepu
Zauważ, że oryginalny i ciekawy wygląd sklepu to naprawdę skuteczny sposób na zachęcenie odbiorców do wyboru Twoich produktów. Dlatego możesz zdecydować się na płatne lub darmowe szablony od PrestaShop. Modyfikacje pozwolą Ci na maksymalne dopasowanie witryny do identyfikacji wizualnej, barw logo czy po prostu gustu grupy docelowej. Naprawdę masz z czego wybierać, bo to oprogramowanie daje dostęp do ponad 2 tys. szablonów w różnych kolorach i wzorach.
Zwróć uwagę tylko na to, że do przerabiania gotowego szablonu przyda Ci się pomoc specjalistów. W końcu to oni wiedzą najlepiej, jak zachęcić potencjalnych klientów do wybrania produktu. Oprócz tego potrafią stworzyć intuicyjne menu, a przede wszystkim dodać odpowiednią ilość elementów ozdobnych.
Działania dopasowane do wymagań grupy docelowej
Dodając kolejne funkcje do sklepu online, koniecznie kieruj się tym, co jest ważne dla Twojej branży i grupy docelowej. PrestaShop daje Ci całkiem sporo takich możliwości, bo ten open source składa się z aktywnej społeczności, która regularnie tworzy kolejne udoskonalenia do sklepów internetowych. Dzięki temu nie będziesz mieć problemów z unowocześnieniem witryny, łatwiejszym pozycjonowaniem, masowym dodaniem opisów produktów czy jeszcze szybszym rozwijaniem menu.
|Jakie są dostępne modyfikacje PrestaShop?
Tak naprawdę PrestaShop pozwala Ci na skorzystanie z całej gamy różnych modyfikacji do sklepu online. Znajdziesz je bezpośrednio u twórców lub po prostu możesz je wyszukać w Google – tam też znajdziesz instrukcje, jak należy je wdrożyć, zainstalować czy edytować. Przekonaj się, jakie moduły do PrestaShop są zazwyczaj wykorzystywane!
Zarządzanie produktami i stanem magazynowym
Sklep internetowy to nie tylko działania na stronie, ale również całkiem sporo obowiązków związanych z kontrolą produktów, zbieraniem danych od klientów, a przede wszystkim z logistyką. Dlatego przydają się dodatki PrestaShop, które pozwalają na zautomatyzowanie tej części pracy. Wśród nich najpopularniejsze są następujące funkcje:
- Szybkie i sprawne dodawanie produktów do sklepu,
- Tworzenie zestawów produktów,
- Możliwość przesyłania przez klientów załączników, co umożliwia sprzedawanie spersonalizowanego produktu,
- PrestaShop ułatwia także tworzenie cyfrowych produktów,
- Śledzenie stanu magazynowego każdego produktu,
- Dodawanie nowych producentów – możesz też skorzystać z integracji z hurtowniami dropshippingowymi,
- Intuicyjne przeglądanie listy producentów i dostawców – oprócz tego możesz dowolnie posortować te wyniki,
- Dodawanie dostawców i dołączenie ich do konkretnego produktu.
Zarządzanie procesem obsługi klientów i sprzedaży
Kolejna ważna grupa modyfikacji dostępnych na PrestaShop dotyczy obsługi klientów – warto z tego skorzystać, gdy oferujesz nie tylko produkty, ale też usługi. Takie funkcje ułatwiają kontakt, usprawniają przesyłanie danych bądź po prostu odpowiadanie na pytania zadane przez klienta. W tym celu postaw na najpopularniejsze modyfikacje oferowane przez PrestaShop, czyli:
- Dostęp do wielu metod płatności,
- Podłączenie do integracji firm dostawczych i możliwość wybrania dowolnego sposobu dostawy,
- Tworzenie konta przez klientów,
- Możliwość dodania do sklepu chatbota – w tym przypadku warto też dodać automatyczne odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania,
- PrestaShop pozwala na tworzenie stref dostaw i łączenie ich z konkretnymi przewoźnikami,
- Ustalenie kosztów dostawy,
- Określenie maksymalnych wymiarów paczek – możesz je dostosować do danej formy dostawy,
- Obsługa certyfikatów SSL,
- Organizowanie produktów w sklepie,
- Masowe dodawanie opisów produktów,
- Konfigurowanie wewnętrznej wyszukiwarki,
- Dostosowanie do wymagań wyszukiwarki Google – pomoże Ci to również w trakcie pozycjonowania.
Obsługa prawna i marketing
PrestaShop oferuje jeszcze więcej modułów, które sprawią, że Twój sklep będzie intuicyjny i zgodny z obowiązującymi przepisami. Do tego szczególnie przydadzą Ci się funkcje, ułatwiające zabezpieczenie danych, przekazywanych przez klientów. W ten sposób zyskasz pewność, że działasz zgodnie z zasadami RODO. Oprócz tego PrestaShop umożliwia automatyczne naliczanie odpowiedniej wysokości podatku – uzależnionej od danej lokalizacji. To naprawdę przydatna funkcja, jeśli Twój sklep działa nie tylko w Polsce, ale również za granicą.
Bez wątpienia bardzo popularne są też dodatki PrestaShop związane z marketingiem – szczególnie tym internetowym. Z pomocą tych modyfikacji dostosujesz stronę do wymagań wyszukiwarki Google. Oprócz tego witryna będzie bardziej zoptymalizowana, przygotowana do pozycjonowania, a do tego zachwyci Cię szybkość, z jaką się ładuje. Dodatki PrestaShop związane z marketingiem są jeszcze bardziej zróżnicowane, bo obejmują także bony, promocje, rabaty przypisane do danego produktu czy usługi, a nawet punkty lojalnościowe oraz opcje polecania i udostępniania.
Dopasowanie języka i waluty
Wersja 1.7 PrestaShop umożliwia intuicyjne dostosowanie języka do lokalizacji czy wymagań klientów. Warto też dodać, że to oprogramowanie jest wykorzystywane na całym świecie, a sam skrypt został przetłumaczony na 40 języków. Oprócz tego modyfikacje pozwalają na dostosowanie waluty. Z pewnością zachęci to jeszcze więcej odbiorców do skorzystania z oferty Twojego sklepu. Dlatego też moduły oferowane przez PrestaShop ułatwiają prowadzenie sprzedaży zarówno w kraju, jak i za granicą.
Omów z nami swój pomysł
Napisz do nas
|Jakie ograniczenia powodują modyfikacje PrestaShop?
Zwróć uwagę na to, że aktualizacje PrestaShop mogą czasem wpływać negatywnie na funkcjonowanie sklepu internetowego. Zazwyczaj jest to uzależnione od tego, rodzaju danej modyfikacji – działo się tak w trakcie zmiany z wersji 1.6 na 1.7. Dlatego należy wyszczególnić:
- małe aktualizacje – są często przeprowadzane w oprogramowaniach typu open source, czyli m.in. PrestaShop. W takim przypadku zmiana pozwala na jeszcze większą ochronę danych i poprawę drobnych błędów. Nowsza wersja jest wtedy identyfikowana przy pomocy dwóch ostatnich cyfr np. PrestaShop 1.7.3.2.
- duże aktualizacje – wpływają na funkcjonowanie sklepów online i ich stan techniczny. Jednak zdarzają się dość sporadycznie, jak modyfikacja z 1.6 na 1.7. Takie aktualizacje rozpoznasz dzięki dwóm pierwszym cyfrom np. 1.7.3.2.
Konieczność aktualizacji motywu
Przy dużych zmianach mogą pojawić się problemy w funkcjonowaniu PrestaShop. Modyfikacje szczególnie mogą wpłynąć na wygląd motywu. Choć jest to przede wszystkim uzależnione od tego, czy szablon jest płatny, czy darmowy. Takie ograniczenia są przede wszystkim związane z koniecznością spełnienia aktualnych wymogów sklepu. Dlatego szczególnie po aktualizacji PrestaShop z wersji 1.6 na 1.7 konieczne są zmiany, bo tylko one pozwalają na dostosowanie się do nowych standardów.
Problemy z obsługą sklepów
Warto zaznaczyć, że duże aktualizacje mogą czasem utrudniać Ci poruszanie się po sklepie. Szczególnie jeśli w międzyczasie nie korzystałeś z tych mniejszych modyfikacji. Wówczas bardzo często okazuje się, że drobne poprawki zmieniają sposób działania pewnych funkcji bądź po prostu interfejs wygląda nieco inaczej. Wówczas przyzwyczajenie się do tych nowości może zająć się kilka dni czy tygodni – takie zachowanie było widoczne po modyfikacji do wersji 1.7.
Pamiętaj jednak, że w razie gdyby okazało się, że jakaś aktualizacja sprawia Ci sporo problemów, to z pomocą przychodzi Ci Google. W końcu PrestaShop to bardzo popularne oprogramowanie więc z łatwością znajdziesz odpowiedzi na nurtujące pytania, a do tego uzyskasz mnóstwo porad od specjalistów czy innych użytkowników.